Ehdin just paskalle ennen käräjäoikeuden istunnon alkua viidennessä kerroksessa. Mustalaiset olivat käyneet narkkaamassa paikat saastaisiksi, mutta painuin pytylle. Vedin oven takanani säppiin. Silloin kuulin jonkun juoksevan käytävää ja tempaisevan ovesta. Lukko rusahteli mutta piti, edes jokin piti kutinsa Suomen oikeuslaitoksessa.
Voi vittu saatana, vittu saatana, kuulin jonkun kähisevän viimeisillä voimillaan. Olin varma kyseessä olevan raskaamman sarjan tekijämiehen. Ei tullut mieleenkään aukaista ovea. Miehiä raiskataan systeemin rattaissa vähemmästäkin.
Kuuntelin outoa mouruamista oven takaa. Toivoin tyypin häippäisevän mutta vitut se minnekään lähti. Kello alkoi olla ysi ja istunto odotti. Pakottauduin paskahuusin eteiseen jossa tuo ihmispökäle odotti minua mitä ilmeisimmin murhat sun muut mielessä.
Avasin oven, paskan imelä haju iski vastaan. Tyyppi nojasi lavuaaria vasten. Hänellä oli jonkinlainen dressmanin huonosti istuva puku yllä. Olin kummissani? Sitten tyyppi nosti hikisen päänsä lavuaarista ja tunnistin alkamassa olevan istuntomme puheenjohtajan varatuomari Osku Ranteen. Hän oli vittumainen mies. Ei tykännyt lautamiehistä ja piti huolen että sai joka kerta osoittaa sen istunnoissaan oikeudenkäyntiä näyttelevien toisenluokan politrukkien tietoon.
- Häh? Tuomari Ranne? Mikä hätänä? ... Ei kai vaan. Ei voi olla totta. Sä oot paskantanut housuusi. Ja istunto alkaa tasan nyt. Voi vittu mikä lemu! Et sä voi tossa tilassa saliin, ja sä vaikutat humalaiselta. Mitä on tapahtunut? Ootko joutunut livipyöräläisten huumaamaksi?
- Voi vittu tätä touhua. Mulla meni tossa pihassa paska housuun kun pierasin. Sen jälkeen homma lähti käsistä. Mä tulin tänne, en tajunnut häipyä ja ilmoittautua sairaaksi.
- No voithan sä sen vieläkin tehdä. Häivyt vähin äänin huis helvettiin täältä. Vai onko sulla vaihtovaipat matkassa? Lähe Ranne meneen. Soitat Kaapelitehtaan takaa sairastuneesi yllättäen mahatautiin. Mitä sä nyt teet, sä saatana oksennat lattialle! Nyt mä taidan häippäistä.
- Älä mene. Ota tuosta kossupaukku. Ehkä me voidaan neuvotella tästä?
- Mistä?
- Mistä luulisit dorka?
- Susta? Susta paskat housussa?
- Älä ala nimitteleen. Voi olla kunnianloukkaussyyte lähellä...
- Ihan sama kunhan mun ei tartte olla sun lähellä. Mä olin aikoinaan yliopistolla ja Kuntaliitossa hommissa, kyllä mä siellä totuin siihen että äijät oli monasti töissä kuset ja paskat housussa. Musta meidän ei tartte neuvotella. Ei ole mistä neuvotella.
- Mä oon joutunu tässä talossa ajojahdin kohteeksi.
- Älä. Mitenkä näin?
- Mä pyrin kiinnittämään huomiota organisaation epäkohtiin. Johto on sen vuoksi pannut mut toisarvoisiin tehtäviin, vaikka olen itse asiassa liian pätevä tänne.
- No kuka tahansa täysjärkinen on liian pätevä rosikseen hommiin.
- Katoppa tätä, mulla on tässä tämmöinen kirjelmä epäkohdista. Oon yrittänyt sitä oikeusministeriöön, mutta kukaan ei vastaa saaneensa sen.
- Ovat samassa juonessa mukana?
- Joo nimenomaan.
- No nyt sulla taas tulee kummastakin päästä. Hei nytkö sä meet? Mä en laula tästä mitään. Mustakin sä oot liian vittumaisen pätevä tänne. Ranne, tää sun muistiosi jäi mun kouraan...
Varatuomari Ranne painoi portaita kohti alakertaa. Taittelin muistion taskuuni ja kävelin saliin.
- Sä oot myöhässä, joku dorka vihervasuriämmä sano.
- Musta tuntuu että se ei haittaa paskankaan vertaa.
- Miten niin ei haittaa?
- Sano mun sanoneen. Ei voisi muutenkaan vittu vähempää tää touhu kiinnostaa. Ei meillä oo tänään edes puheenjohtajaa. Turha istunto, saadaan vain minimipalkkiot.
- Mistä sä tiedät? Mikä täällä haisee?
- No mulla kun on noita suhteita tän talon johtoportaaseen niin kuulin että Ranne on tänään sairas. Kumma kun tänne ei ole mitään ilmoitettu.
Silloin pärisi luuri. Kävellessäni Ruoholahden läpi etsin aamun ekana aukeavia pubeja. Päästyäni tuopin ääreen otin Ranteen sepustuksen ja se oli tietenkin älytöntä paskaa jossa ei ollut mitään järkeä. Ja jos olisi ollutkin, niin sitä pahempi Ranteen uralle, joka minusta suoraan sanoen oli aika heikoissa kantimissa joka tapauksessa.
Ranteen säälittävä paperi meni näin, olen sensuroinut liian lähelle totuutta osuvat ...(alkulehti puuttuu)...Helsingin käräjäoikeuden johto tuhlaa siis veronmaksajien rahoja turhanpäiväiseen ja sekopäiseen kirjeenvaihtoon kyseenalaisilla valtuuksilla, vaikka Helsingin käräjäoikeudessa olisi eduskunnan oikeusasimiehen erittäin välttämätöntä käynnistää yleisen lain kuuliaisuuden vuoksi kattava tutkinta esimerkiksi seuraavista vakavista väärinkäytöksistä:
1) muutama vuosi sitten tehdyn sisäisen selvityksen mukaan 40 prosenttia Helsingin käräjäoikeuden istunnoista peruuntuu etupäässä koska vastaaja ei tule paikalle, tai häntä ei ole saatu haastettua. Tästä Helsingin käräjäoikeuden hyvän hallintotavan räikeästä rikkomisesta aiheutuu vuosittain miljoonien eurojen tappiot suomalaisille veronmaksajille.
Eduskunnan oikeusasiamiehen on välittömästi puututtava asiaan ja rangaistava väärinkäytöksistä viime kädessä vastuussa olevia tahoja. Yksityisellä sektorilla näin massiivisiin resurssien väärinkäyttöön syyllistyneet olisi erotettu jo ajat sitten. Mutta tämä ei näy koskevan Helsingin käräjäoikeuden toimintaa.
2) Käräjäoikeuden tietojärjestelmät ovat kammottavasti ajasta jäljessä. Tuomarit eivät pysty näkemään päätteeltään vastaajien ajan tasalla olevia rikosrekisteriotteita. Sen sijaan yleisenä tapana on kysyä vastaajalta onko tälle tullut uusia merkintöjä rekisteriin? Tämä ei ole lainmukaista eikä missään tapauksessa mitenkään puolusteltavissa olevaa toimintaan. Eikä vastaajalta saatu tieto edes aina ole ymmärrettävästi luotettava, vaikka Helsingin kärjäoikeudessa siihen luotetaan.
Oikeuden ongelma kansalaisten kannalta on, että niiden riipumattomuuden nimissä kukaan ei valvo niiden toimintaa. Näin ollen se on johtanut em. väärinkäytöksiin. Eduskunnan oikeusasiamiehen tulee puuttua näihin järkyttäviin epäkohtiin ja saattaa tässäkin tapauksessa syylliset vastuuseen.
3) Lautamiesaines on niiden vähäisen poliittisen arvostuksen vuoksi pahasti vinoutunut. Eläkeläisten ja työttömien edustus on aivan liian suuri. Tämän vuoksi nykyinen lautamiesjärjestelmä joka ei poliittisia puolueita edes suuremmin kiinnosta ja jota käräjäoikeuden tuomarit ovat koko ajan olleet ajamassa alas tulee saattaa vastaamaan nykyaikaisen oikeusvaltion periaatteita.
Lautamiesjärjelmän lopettamista ajavilla juristeilla ei käsityskyky riitä edes niin pitkälle että he olisivat valmiita luopumaan tuosta vaan vuosisatoja vanhasta anglosaksiseen perinteeseen kuuluvasta valamiesjärjestelmästä päästäkseen keskenään sopimaan asioista. Näin he ajavat Suomeen itämaista oikeussysteemiä, jonka tuomarivallan ongelmat ovat selkeästi nähtäissä esimerkiksi Venäjällä. Eduskunnan oikeusasiamiehen on kiinnitettävä huomiota juristien ja tuomareiden harjoittamaan myyräntyöhön ja asetuttava julkisesti puolustamaan maamme länsimaiseen oikeusperinteeseen nojaavia arvoja.
4) Kaikille on selvää, että käräjäoikeuksiin päätyvät tuomareiksi juristien pahnan pohjimmaiset. Tämä näkyy Helsingin käräjäoikeudessa heidän työnsä epätasaisuutena. Osa tuomareista käyttäytyy lisäksi epäasialliseti joko luonteensa tai muiden taustalla vaikuttavien ongelmiensa vuoksi. Eduskunnan oikeusasiamiehen tulee suorittaa tilastollien tutkinta Helsingin käräjäoikeuden tuomareiden työtaakan jakautumisesta, poissa oloista sekä kullekin tuomarille sattuneiden istuntojen peruuntumisten määrästä.
Nykyisellään käräjäoikeus ei nauti vastaajien eikä edes suuren yleisön luottamusta.
Pyydän näin ollen eduskunnan oikeusasiamiestä ryhtymään välittömästi tutkimaan esiin tuomiani Helsingin käräjäoikeuden ma. laamannin, hallintojohtajan ja yleisen toimintakulttuurin epäselvyyksiin liittyviä kantelussani esiin tuomiani hyvän hallintotavan vastaisia käytäntöjä. Seka myös ryhtymään asioiden korjaamiseksi kyseisiä tahoja kohtaan riiittävän ankariin kurinpitotoimenpiteisiin.
5/30/2015
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti