4/14/2013

Sunday Morning Coming Down

Ensinnä hyvät uutiset; minulla ei ole todettu yleisen sekoilun ohella mitään sairauksia. Eli olen elänyt niin laadukasta elämää johon vain harvoilla on varaa. Ei verenpainetta, sokeriarvot, kolestrolit kohdallaan, maksa-arvotkin. Toki treenaan kuin hullu vaikka olen pyrkinyt leppoistamaan touhua viime aikoina. Minun on ymmärrettävä etten enää koskaan saa kutsua osnottajaksi olympialaisiin tai Naisten kympille. Suomenkielen viljely on täysin hyödytöntä hommaa, kuten esim. Jörn Donner jo totesi 70-luvulla, tarkoittaen samalla ruotsinkieltä. Onneksi nykynuoret oppii sujuvasti käyttämään englantia, muilla kielillä on enää marginaalinen merkitys. Kuitenkin mä kerään eripuolilta wanhoja, jopa 60-luvulla julkaistuja kirjoja. Niiden hinta on keskimäärin euron. Joskus ne ovat olleet lukijalistojen kärjessä. Nyt niistä ei lisäkseni ole kukaan muu kinnnostunut. Itse en seuraa nykykirjallisuutta. Jos joku kirja on tarpeeksi kiinnostava saan sen kuulemani perusteella kuitenkin selville kun se on puolen vuoden jälkeen unohdettu. Tilasin jonkun nykiläisen megasellerin Helmetillä kaupunginkirjastosta. Tänä vuonna ilmestyneet pokkariversiot kaikki lainassa, jopa varauksia. Viime vuonna ilmestynyt kunnon kirja sen sijaan kaikki hyllyssä. Pani vähän miettimään, mutta vahvistaa samalla käsitystäni ihmisten kroonisesta tarpeesta yrittää tavoittaa nykyaika, ajan henki, elämää suurempi elämä... Ihanteellista olisi asua jossain mestassa jossa ei ainakaan olisi 60 tuumaista telkkua kaikilla maksukanavilla. Netti olisi pakko olla, mutta muuten keskittyisin sillä autiolla saarella lukemaan kaikkia vuosien varrella keräämiäni kirjoja, erityisesti reissumiesten elämästä kertovia. Matkustaminen kun on mullakin veressä, vaikka nyt tykkään vain olla tässä näin. Lentokentillä venyminen lentojen ollessa myöhässä ei ole valkoisen miehen hommaa. Tosin ei se kultaisen noutajan kävelyttäminenkään pelkästään aina herkulta tunnu. No siellä mä miettisin että onpa mulla lukusessa vallan merkillisä kirjoja. Tekisin niihin tapani mukaan merkintätussilla merkintöjä. Olen niitä vuosikaudet rustannut, kerännyt matskua ties mihin. Sellainen elämä riittäisi minulla vallan hyvin. Täällä stadissa on aivan liian paljon must tekemistä, Spotifyn ja maksukanavien ohella. Treenaamiseen menee yli 10 tuntia viikossa, koiran kuskaamiseen saman verran ja vähän enemmän. Sitten pitää tietenkin selata netistä kaiken maailman turhia uutisia. Jossain Thaimaassa mulla sielu lepää kun olen näistä Härmän rutiineista vapaa. Muuten se mesta on liian helppo ja yllätyksetön. Ehkä voisi sittenkin muuttaa Burmaan, siinä olisi alkaneesta demokratiakehityksestä huolimatta haastetta. Jos jollain opilla onnistuisi vielä pääsemään etelän nykyisin suljetuille sotilasaarille, ei kukaan ikinä löytäisi minua, tuskin edes kukaan etsisi. Siinä mielessä tämäkin Lester Burnham on onnistunut tekemään itsestään tarpeettoman onnellisen ihmisen. Nyt en jaksa haukkua Himasta, elämäänsä sekin poika opettelee, eikä hänenkään loppunsa tule välttämättä olemaan hohdokas, vaikka Castells yrittää Suomen vihervsaemmistoa turhaan vaientaa Himasta tukevilla lausumillaan. Sekopää hallitus on ajanut maamme päivä päivältä yhä hallitsemattomampaan kaaokseen. Kun kaikki etuja olisi tullut leikata rankalla kädellä, on uusia sen sijaan myönnetty veropohjaan murentaen. Kun nämä velkabileet lähivuosina hiipuvat, alkaa raju valtiontalouden säästökuuri: eläkkeiden indeksikorotukset eivät enää Ranskan tavoin tule automaattisesti, yliopisto-opiskelu tehdään maksulliseki, opintotukia leikataan, kuten myäs subjektiivista päivähoito-oikeutta, rikkaille ei enää lapsilisiä, syrjäkunnat niistetään sivuun häiritsemästä Helsingin ja parin muun kasvukeskuksen kasvua. Nyt suurin osa maamme tuotoista pakataan öisin rekkoihin, jotka ajavat yön pimeydessä kohti pohjoista, kohti itää. kohti länttäkin ne ajavat. Mutta hyvää tässä on, että kun nuo em. yms. leikkaukset tehdään on taas varaa nostaa pääministeriksi Jyrki Kataisen kaltainen täystollo ja rahaministeriksi vittumainen keskipohjalainen ämmä, joka ei tiedä taloudesta mitään. Ja nyt sitten vaan voisi ottaa krapularyypyn, mutta se on kovin kulahtaneen vanhanaikaista. Menkööt nyt päivä ihan au naturel vaikka eilen tyhjeni 3 litran pänikkä luomupunkkua.... Otan ton koiran tosta ja mennään puistoon tapamme mukaan tappeleman toisten koirien ja heidän epäkelpojen isäntien ja emäntien kanssa. Koira hoitaa eläimet, mä ihmiset. Huonompi homma kun porukat näkevät tämän pahan kaksikon tulevan varjoista saamme istua röökillä ihan kaksistaan, mä ja toi mun paras kaveri. Cross.