4/16/2006

MacGod



Vaikka olen myynyt vahtimestari Liukkosen hahmon kansainvälisten sarjaunien raakamateriaaliksi, tulee hän kameran räppänänsä kanssa häiritsemään pääsiäisenviettoani 46 tuuman taulutelevision luomassa psykedeliassa. Lähdemme painamaan fillareilla kevääseen, vaikka there is a chill in the air.




Menemme ties monettako kertaa katsomaan vahtimestari Liukkosen rakastaman Tapio Rautavaaran patsasta Ogelin torille. Kolme nuorta älykköä pohtii kummissaan ketä patsas esittää? Kuvaushommiin hurahtanut vahtimestari Liukkonen nielee kiukkuaan. Nuorten ohittaessa hänet kuvaushommissa hän nostaa jalkaansa kuin koira ja soittaa peräsuolellaan "Kulkurin ja joutsenen". Nuoret eivät uskalla vilkaistakaan äänenpäästäjän suuntaan.




Jatkamme fillareilla eteenpäin. Menemme Mäkkäriin vetämään tsufeet ja pienet ranskalaiset. Katson säälien vakikuvaajaani, joka esiintyy viimeistä kertaa tässä blogissa. Hän kuitenkin tietää ammattilaisena, että pelaaja voidaan myydä toiseen joukkueeseen hetkellä minä hyvänsä. Otan hänen mielikseen kapitalismin ikeen alle musertuvan jeesusfriikin ilmeen Mäkkärin pihassa.




Malmin hautausmaa on toiminnallisesti Suomen suurin hautausmaa, jossa haudataan vuosittain n. 2.000 vainajaa.

Vuonna 1888 päätti silloinen seurakunta rakentaa uuden hautausmaan Suomen Kruunun hallinnossa olevalle entiselle harjoitus- ja leiripaikalle Helsingin pitäjän Malmille. Alue vihittiin hautausmaaksi 10.11.1894.

Arkkitehti Selim Lindqvistin suunnitelmien pohjalta rakennettiin 1921 - 1923 kappelirakennus. Nykyisin kappelirakennuksessa on kolme erillistä siunauskappelia: Suuri (Pohjoinen) kappeli sekä Itäinen ja Läntinen kappeli. Kappelirakennuksessa sijaitsee myös krematorio, joka rakennettiin 1965. Kappelirakennus on täydellisesti peruskorjattu vuosituhannen alussa.

Yhteystiedot:
Malmin hautausmaa
Malmin kalmistotie
00700 HELSINKI

Toimisto auki ark. 8.00 - 15.30
puhelin (09) 2340 2850, fax (09) 2340 2859

sähköposti: malmi.hsrky@evl.fi

Tietoja lyhyesti:

* hautausmaa perustettu 1894
* pinta-ala n. 62 ha
* hautauksia 2005 1.796 kpl
* kaikkiaan noin 195.000 hautausta
* hautainhoitoja 2005 n. 15.300 kpl
* vakituinen henkilökunta 24

Hautausmaan portit ovat auki 01.05. - 30.09. klo 07.00 - 22.00
01.10. - 30.04. klo 07.00 - 20.00







The wall on which the prophets wrote
Is cracking at the seams.
Upon the instruments of death
The sunlight brightly gleams.
When every man is torn apart
With nightmares and with dreams,
Will no one lay the laurel wreath
As silence drowns the screams.

Between the iron gates of fate,
The seeds of time were sown,
And watered by the deeds of those
Who know and who are known;
Knowledge is a deadly friend
When no one sets the rules.
The fate of all mankind I see
Is in the hands of fools.

Confusion will be my epitaph.
As I crawl a cracked and broken path
If we make it we can all sit back
And laugh.
But I fear tomorrow I’ll be crying,
Yes I fear tomorrow I’ll be crying.

King Crimson: The Epitaph




Nyt siitä vuosia jo on kun itkin kuutamoon -
kuu on miehitetty - itsekin mä muuta oon:
mä olen karvainen mies, mä olen hautausmaa,
mä oon siipirikko, kuljen taaksepäin.
Mä olen menevä mies, mä olen historiaa,
mä oon siipirikko, laput silmilläin.
Mä olen kasvoton mies, mä pelkään paljastajaa...

Se kuusikymmenluvun alku oli rautainen,
vaikka tyttö oli rinnoiltansa lautainen -
Niin siitä sanottiin, Elvistä janottiin,
ja niin limbon suuren ali kuljettiin.
Mun sormi ihoa sai, ja vähän isommat nai -
ja niin aivot maailmalta suljettiin.
Ja sitten minäkin sain, nyt koko maailmaa nain...

Nyt aika pysähtynyt on, ja katson kuutamoon -
kaikki seisoo, nyt mä miehen kylkiluuta oon,
mä olen loputon yö, mä olen kirjallisuus,
mä oon Jeesus-lapsi ilman Mariaa -
mä olen aikojen työ, mä olen Raamattu uus,
laulan yöhön kuutta uutta aariaa.
En pelkää historiaa, mä olen hautausmaa...

Hector: Olen hautausmaa




Kalmistossa tulee kylymä oululaisittain ilmaistuna. Toisaalta harvassa paikassa tuntee enemmän olevansa elossa kuin hautuumaalla. Helsingin seudulla on Hietsu, Malmi ja Honkanummi Vantaalla. Mutta minne espoolaiset haudataan? funtisin kunnes muistan kaupungin tunnuslauseen: "Espoossa menee niin lujaa että kukaan ei jouda kuolemaan". Vahtimestari Liukkonen haluaa lähettää minusta muiston Venäjän mafialle, joten joudun ottamaan ilmettä.





Koska olen hyvä ihminen laitan vahtimestari Liukkoselle kämpillä lautasellisen vatkulia, koska tiedän hänen juoneen tilinsä jo alkukuusta, eikä sapuskaan ole jäänyt latin latia. Syötyään hän lähtee kameransa kanssa polkemaan. Näin meillä alkavat neekeripojat käydä vähiin. Mutta vielä on myymättä viereisen huoneen naistutkijaksi kutsuttu vanhapiika, joka ei tunnu menevän kaupaksi millään. Sosialistinen realismi ei oikein pure Hollywood and Vinen seudulla.

Ei kommentteja: