8/30/2016

Toivo Pekkasen Kotka

Antropologien klassinen tutkimuskohde on saari. Se on rajattu alue jonka populaatiota voidaan tarkastella kokonaisuutena. Bronislaw Malinowski tutki Trobriand saarten lahjojen vaihtoa, Margaret Mead etsi tasa-arvoista yhteisöä kyseenalaisin tuloksin, Oulun yliopiston sosiologian laitos tutki Hailuotoa vieläkin kyseenalaisimmin ja psykedeelisin sävyin. Olin mukana kenttätutkimuksissa jotka tehtiin pääasiassa Reimari baarissa ja ravintola Ailastossa.

Nyt olen jälleen siirtynyt saareen, Kotkansaareen, jossa Kotkan keskusta sijaitsee. Olenkin aloittanut osallistuvaan havainnointiin perustuvat kenttätutkimukset. Suomen Akatemia odottaa vesi kielellä tilaisuutta päästä runsain summin tukemaan tätä Kotkan salatun sydämen selvitystyötä. Olen Kotkan Edvard Westermarck, kirjaan ylös, kuvaan, istun paikallisten leirinuotioilla.

Saarista on perinteisesti uskottu löytyvän aarteita. Tarinan opetus on poikkeuksetta, että kätkettyä aarretta ei löydetä, se jää vain haaveiden kohteeksi.

Kotkan kaupunginvaltuusto etsii 20 prossan työttömyyden vaivaamassa kaupungissa viisasten kiveä koko ajan. Tulokset ovat jääneet vaatimattomiksi, ei ole mitään niksnaks ratkaisua jolla talouden alamäen voisi nappia painamalla vaihtaa nousukiidoksi.

Minä etsin vihjeitä kotkalaisesta mentaliteetista, joka poikkeaa melkoisesti stadilaisesta, vaikka matkaa on vain 130 kilsaa. Aarteita löydän aina silloin tällöin. Nyt ostin Kotkan pääkirjaston, joka sijaitsee viereisessä korttelissa asumuksestamme, poistomyynnistä Matti Mäkelän Toivo Pekkasen elämäkerran ”Leveäharteinen ajattelija”.

Toivo Pekkanen on Kotkan suurin taiteilija kautta aikain, ainakin jos paikannimistöä katsoo. On Toivo Pekkasen puisto, koulu ja olipa joskus Pekkasakatemiakin. En tiedä onko sitä enää, en ainakaan ole löytänyt siitä jälkeäkään.

Muut Kotkan kuolleet kirjailijat kuten Timo Pusa ja Raija Siekkinen ovat saaneet tyytyä nimikkopuuhun Katariinan meripuistossa.

Toivo Pekkanen eli nuoruutensa tehtaan varjossa lukien joutoaikoinaan sivistävää kirjallisuutta. Outo lintu siis työläisten joukossa. Kun hänen kirjansa löivät läpi, muutti hän Helsinkiin, eikä tätä hänelle työläiskamujen joukossa koskaan annettu anteeksi.

Matti Mäkelän elämäkertaa vaivaa samat ongelmat kuin kirjailijaelämäkertoja yleensä. Kohdetta ei päästä tarpeeksi lähelle, vaan säilyneiden vajavaisten lähteiden perusteella henkilön elämäkerrasta tulee kuivahko tapahtumien luettelointi.

Sama vaivaa Panu Rajalan Mika Waltari elämäkertaa "Unio mysticaa", jossa tämän luomistyön rajatilakiertoa ei kohteliaisuussyistä pengota tarpeeksi. Waltari kirjoitti maanisesti, kirjan tultua valmiiksi dokasi maanisesti Elitessä ja muualla, päätyi toipumaan Hesperiaan insuliinishokkien avulla, toivuttuaan palasi kotiin ja alkoi taas kirjoittaa maanisesti. Tämä hänen maniaa työmetodina hyödyntävä osa jää Rajalan elämäkerrassa ala-arvoisesti kuvatusti.

Toivo Pekkasen elämä kulki tasaisempia latuja, vaikka hänkin päätyi Waltarin tavoin asumaan Töölöön. Vaimo nalkutti kotkalaiseen tyyliin jatkuvasti, että miksi et kirjoita kuin Mika? Tämä olisi vaimon mielestä ollut perheen finanssien kannalta suotuisaa.

Mäkelän kirjassa on muutamina huomion arvoisia Kotkaan ja kotkalaisuuteen liittyviä analyyseja. Vaikea on tosin erottaa mikä on Mäkelän omaa näkemystä, mikä tulkintaa Toivo Pekkasen Kotkasta. Seuraavassa kirjaan kenttämuistiinpanoihini Kotkaa koskevaan antropologistyyppiseen sosiologiseen tutkimukseen seuraavat Pekkasen elämäkerrasta löytyvät merkille pantavat asiat.

”Kotkan satama. Pekkanen tuli joskus myöhemmin sanoneeksi, että Kotka olisi muuten hyvä kaupunki, ellei olisi tuota satamaa. Pekkanen tarkoitti sataman syntejä, mutta sai merikirjailija Eino Koivistoisen parahtamaan, etteihän sitten olisi koko Kotkaa.”

Satama oli tuolloin keskustan kyljessä. Nykyään Suomen suurin vientisatama Kotka Hamina sijaitsee Mussalon saaressa muutaman kilometrin päässä keskustasta. Tuolloin laivat lastattiin käsin ja ne viipyivät pari viikkoakin satamassa lastia odottaen. Merimiehet lähtivät tietenkin hortoilemaan kaupungille, jossa pimeä viina ja kotkanruusut kukoistivat. Myös jazz tuli seiloreiden mukana Kotkaan. Täällä olikin 50- ja 60-luvulla vilkasta jazztoimintaa, jota ylläpidetään ravintola Kairossa edelleenkin paikallisen jazzyhdistyksen toimesta.

Mutta merimiehet eivät enää näy katukuvassa. Heidän paikkansa ovat ottaneet venäläiset päiväturistit. Laivat käyvät vain kääntymässä satamassa, jättävät ja ottavat lastin, lähtevät pois. Kotka on kuitenkin meren ja merenkulun ykköskaupunki Suomessa. Tyhjentyneessä keskustan kupeessa olevassa Kantasatamassa on todisteena tästä Suomen Merimuseo, jonka rakennus on ainut kansainväliset mitat täyttävä museorakennus Suomessa.

Aatos Erkko tykkäsi jostain syystä kovasti Kymenlaaksosta. Hän käytti salaista vaikutusvaltaansa hommaamalla merimuseon Kotkaan, vaikka se oli jo päätetty sijoittaa Turkuun. Kotkalaiset eivät tosin vieläkään kaikki näe hankkeessa muuta kuin verorahoja tuhlaavan hukkainvestoinnin. Monet elämänsä merellä viettäneet eivät ole koskaan käyneet merimuseossa. Se edustaa heille jotakin yläpuolelta tuotua heitä parempana itseään pitävää kulttuuria, jota ilman Kotka olisi rikkaampi ja muutenkin kaikin puolin parempi paikka elää ja olla.

”Sosiaalinen menestys riippuu taidoista, se on pääomaa, sillä saa kaverit, sillä saa ryhmän. Epäkäytännöllinen ja köyhä on hankala yhdistelmä.”

Tässä Mäkelän kirjaamassa lauseessa kiteytyy paitsi Kotkaan myös koko maailmaan liittyvä tosiasia. Ryhmän ulkopuolella ei ole tilaa elää kelvollisesti. Pekkanen tajusi oman ryhmänsä asuvan Helsingissä ja nosti kytkintä. Jääneet toki loivat omia yhteisöjään, mutta nykyisen tehotalouden näkökulmasta tarkasteltuina ne olivat nimenomaan enimmäkseen näitä hankalia ”epäkäytännöllisiä ja köyhiä”.

Kotkassa käydään jatkuvasti keskustelua siitä mikä kaupunkia vaivaa, miksi sen talous menee koko ajan huonosti? Syitä on monia. Perimmäinen syys nousuille ja laskuille on tietenkin maailmantalouden tila, jolle tuskin Kotka mitään isossa kuvassa mahtaa. Maailmaa vaivaa täällä hetkellä syvä investointilama, vientituotteet eivät mene kaupaksi, satamat seisoo, ihmiset ovat vailla työtä.

Venäjän talous perustuu öljyyn jonka hinta on maailmanmarkkinoilla romahtanut. Talouspakotteet ovat vain pieni osa Venäjän kaupan lamaa. Vasta kun öljyn hinta pomppaa merkittävästi ylös, alkaa Venäjän kauppa jälleen vetää ja venäläiset tulevat bussinrämillään jälleen ostamaan Kotkan Pasaatin kaupat tyhjiksi.

Kun/jos suunta maailmalla muuttuu, kaikki muuttuu Kotkassakin.

Kotkan erityispiirteet on hyvä myös ottaa lukuun. Tämä on rajamaata jossa Ruotsin ja Venäjän raja aikaisemmin seilasi edes takaisin. Rautatie pantiin kulkemaan Venäjälle Kouvolan kautta, ei tullut yliopistoa, Helsingin läheisyys imee suuren osan luovista resursseista.

Mutta kyllä täällä eletään silti kohtalaisesti. Työttömyysprossa on 20, mutta Tampereella Suomen kasvun toisessa veturissa se on sama ja superhyper Helsingissäkin 15. Eli työttömien määrä ei kerro koko totuutta.

Kysymys on syvistä talouden rakenteen muuttumiseen liittyvistä ongelmista. Automaatio jatkaa etenemistään, yritykset jakavat ennemmin jättiosinkoja kuin palkkaavat uutta väkeä nykyisessä pitkään jatkuneessa poikkeuksellisen huonossa tilanteessa.

Kotkassa juodaan viinaa enemmän kuin keskimäärin Suomessa. Murhia tehdään eniten Suomessa. Kolmannen sukupolven syrjäytyneet ovat ilmestyneet osaksi asujaimistoa. Se ei näy täällä keskustassa, mutta meno on joissain lähiöissä kuulemma melkoista.

Yksi jenkkejä työkseen bändinsä kanssa kiertävä kotkalainen hevimuusikko sanoi kerran kahvila Laiturissa, että kaikki hänen kaverinsa eivät edes uskalla tulla Kotkaan sen väkivaltaisen maineen vuoksi.

Kuitenkin jossain Amerikan kaupungeissa mahdollisuus tulla teilatuksi on monta tuhatta kertaa todennäköisempi kuin Kotkassa. Ainakaan täällä ydinkeskustassa Sibeliuspuistoa iltayöstä koiran kanssa kiertäessäni ei kukaan ole toistaiseksi hyökännyt kimppuun, tai sanonut ylipäätään mistään mitään.

Murhien paljouden syytä ei Kotkan poliisikaan tiedä. Olen kenttätutkijana kysellyt asian perään syntyperäisiltä tästä murhamaniasta. Yleensä saa kysymykseeni vastaukseksi vain murhaavia katseita, mutta eräs kanta-asukas kertoi aika nasevasti sen johtuvan paikallisten pitkävihaisuudesta.

Joku tyyppi alkaa ottaan pattiin, tekee sitä vuosikaudet, asia rassaa ja siitä kerrotaan muillekin. Sitten kun raivo räjähtää, voidaan asia nähdä pitkään harkittuna murhana. Tämän parempaa vastausta en ole löytänyt sosiaalisen syrjäytyneisyyden ohella, jotka tosin näkyy enimmäkseen juopposakeissa tapahtuneina tappoina. Kun ryhmä rämä aamulla herää löytyy luukun jostain nurkasta kylmäksi pantu jätkä, oli tullut viinan höyryissä erimielisyyksiä.

”Ainoan oikean kotkalaisen merikirjailijan Eino Koivistoisen mielestä Pekkasen juurettomaksi kuvattu merimies on juuri se kuvitelma, joka maakravuilla on merimiehestä. Tosiasiassa juuriaan kaipaavampaa ihmistä kuin merimies ei olekaan.”

Asia on voinut olla aikoinaan paljolti näin. Junnu Vainio laulaa Albatrossissa kaverista joka lähti merille ja jäi sinne. Kertoja päätyi töihin kunnanvirastolle ja katui ettei ollut lähtenyt matkaan.
Myös edellä mainittua Aatos Erkkoa vaivasi erään hänestä julkaistun kirjan mukaan myös koko ikänsä samanlainen kaipuu merelle, jonnekin kauas sen taakse. Aina nähdessään laivan lähtevän satamasta hänet valtasi kaipuu hypätä kyytiin. Nuorena Erkko olisi halunnut lähteä merille, mutta isäukko pilasi hänen elämänsä pakottamalla hänet jatkamaan työtään lehtimogulina.

En ole varma, että Koivistoisen näkemys juuriaan jatkuvasti kaivanneista merimiehistä pitää sittenkään  kutinsa. Meitä oli jo tuolloin moneen laivaan. Helsingissä Pihlajamäessä tunsin paljon Merimieskassan vuokratalossa asuneita seiloreita. Aika monen kotikäynnit sisälsivät juttujen mukaan vain jatkuvaa ryyppäämistä. Meri oli hyvä paikka lähteä kuivumaan. Elämä oli kuluttavaa, seilorit Merimieskassan talosta kaatuivat kuin keilat seitsenkymppisinä pumpun tai maksan pettäessä.

Kun puhutaan merimiehen mentaliteetista on se jo Oulusta asti liittynyt meikäläisellä ajoittaiseen holtittomaan viinan juontiin. Kun laiva palasi Toppilan satamaan muutama itsensä piloille ryypännyt jätettiin matkasta kun laiva lähti uudelle reissulle.

”Mutta kulttuurihistoriallista mielenkiintoa tuo se, että Suomenlahden rannikon asukkaat eivät ole vieläkään käyneet Lapissa, eivätkä huomaa edes selkänsä takana olevaa suota, koska he pelkäävät hyttysiä ja ovat kääntyneet merelle päin. Rannikolla asuville yhteisö on edelleen meriä ympäröivät rannat, ei se maakokonaisuus, jonka liepeillä he elävät. Koko Suomi käsitteenä ja suomalaiset sen mukana syntyi vasta kun Runeberg lähti kotiopettajaksi sisämaahan Saarijärvelle ja Ruovedelle ja Lönnrot kiertämään jalkapatikassa Karjalaa. Rannikolta katsoen Suomea ei olisi löydetty ikinä.”

Oululaisena, nuoruuteni meren rannassa ja merellä viettäneenä ymmärrän tämän muotoilun hyvin. Sisämaa oli outoa aluetta, jopa pelottavaa. Kun armeijassa menimme lierille jonnekin Kainuuseen metsä oli erilainen, isoja uhkaavia kuusia ja mättäitä jotka kohoilivat ees taas. Olin tottunut Pohjanlahden vanhan merenpohjaan kuivaan kangasmetsään.

Olen elänyt elämäni yhtä harhavuotta lukuun ottamatta merenrannassa, enkä usko että viihtyisin sisä-Suomessa, eli puolestani muu Suomi rannikon takana olisi saanut jäädä löytymättä. Rannikolta on aina yhteys toiselle rannikolle, kulttuurin tuotteet ovat saapuneet sinne aina etunenässä. En tosin ole varma jäikö niistä tänne Kotkaan ja ihmisten mentaliteettiin mitään maailmaa avartavaa. Pikemminkin sisämaasta tullut savolaisuus leimaa osaa ihmisten henkistä maisemaa. Ja katkeruus kaikkea kohtaan, joka lienee sekin itäistä perua.

”Asian ydin on, että tuonaikainen Kotka oli ja on näihin päiviin saakka ollut tasa-arvoisuudessaan äärimmäisen jäykkä yhteiskunta. Se tarkoittaa, että kaikki työläiset ovat samanarvoisia. He kohtelevat toisiaan ja vierasta hyvin myötätuntoisesti (”kunnon kundia ei päähän potkasta”) kuten jokainen satunnainen vierailija varmaan tietääkin. Mutta näin tapahtuu vain siihen asti, kun sinulla menee yhtä huonosti tai huonommin kuin kotkalaisella toverillasi. Jos sinulla menee vähän paremmin tai jos vaikkapa käyttäydyt kuin sinulla menisi, niin ympärilläsi hohkaa heti hiljainen jäinen kylmyys.

Jossakin kaukana tämän luokkaystävyyden yläpuolella on herrojen luokka, vierasmaalaiset herrat. Herra tarkoittaa sitä, että herra ottaa töihin, herra antaa potkut, herralla on suhde alaisiinsa. Sellainen herra, kuten ammattikirjailija Pekkanen, joka muuttuu köyhimmästä työläisestä herraksi, kantaa herran vaatteita, pikkutakkia, vaan ei puseroa, mutta ei ota ketään töihin, oli kotkalaisille työläisille käsittämätön. Hän oli työkaverien mielestä porvari, hän kirjoitti porvarilliselle kustantajalle, heistä ja vielä väärin sävyin. Entisestä kurjallistoon kuuluvasta kömpelöstä nuoresta miehestä oli tullut (heidän ansiostaan) varmaan rikaskin – häneltä saattoi pyytää vippiä.

Kotkan porvarien kannalta Pekkasesta ei olisi voinut paikkakunnalla tulla sen hyväksytympää. Jos jähmeässä luokkayhteiskunnassa alemmasta luokasta nouseva, erottautuva, on pahin, luokkapetturi, valtaapitävien luokassa pahin on nousukas, joka tulee häiritsemään heidän rauhaansa.

Nämä olivat kotkalaisen yhteisön erityissyitä, joka oli 30-luvun vaihteessa muutenkin niin kova luokkayhteiskunta, että Ester Kankkusen sanoin 'kadun puolta vaihdettiin, kun punainen tai valkoinen tuli vastaan' ”

Tämä Mäkelän Pekkasen ajasta ja sen jälkeisestäkin tekemä analyysi on varsin osuva. Kotkan ulkopuolisen on vaikea ymmärtää kaupungin kovaa luokkataisteluperinnettä. Vaimoni vanhemmat olivat kertoneet, että ennen tämä todellakin piti paikkansa. Työläiset kävelivät iltakävelyllä Keskuskatua, porvarit Kirkkokatua. Maailmojen raja oli selvä, eikä aisan yli helposti potkittu.

Päteekö tämä vieläkin? Siinä yksi kysymys jota tutkimuksessani Kotkan salatusta olemuksesta pyrin käsittelemään. Ehkä se raja on nykyään enemmänkin oppineisuuden ja kansakoulupohjan välillä. Kotkan kirjastossa suomalaiset uutuusromaanit saavat levätä uutuushyllyssä kaikessa rauhassa. Mutta Enni Mustosen keittokirjasta on 280 varausta.

Helsingissä jokainen vähänkin mielenkiintoa herättävä teos kerää helposti satoja varauksia. Täällä ne saa poimia yleensä suoraan hyllystä. Kotkan pääkirjaston vieressä asuessani joudunkin taistelemaan uutuuskirjojen tulvaa vastaan. Aika ei riitä kaiken lukemiseen. Olenkin rajannut ulos suomenkielisen kaunokirjallisuuden. Tietokirjoja luen paljon suomeksi ja englanniksi, koska niitä mitättömistä markkinoista huolimatta julkaistaan sikamaisen paljon, sikamaisen hyviä joukossa.

Sen sijaan en edes tiedä mitä Enni Mustonen on kirjoittanut tai mistä hänet täällä tunnetaan? Tässä suhteessa lienen outo lintu täällä, mutta sitä toki olen vähän kaikkialla.

Toki raja rikkaiden ja köyhien välillä näkyy myös täällä Kotkansaarella kaupungin keskustassa. Perjantaisin usein ohitamme koiran kanssa Vapaakirkon edustan leipäjonon Kaivokadulla. Mutta ei se jono missään mielessä vedä vertoja Hurstin valinnan ja Helsingin muiden leipäjonojen pituudelle edes suhteuttamalla väkimäärä jonon pituuteen.

Jossakin Karhuvuoressa kuulemma köyhyys näkyy ihmisten arjessa ja asumuksissa. En edes tarkkaan tiedä missä se sijaitsee. Jotakin örinäporukkaa kerääntyy ikkunamme alle Sibeliuspuistoon kesän hyvillä keleillä jostain kaupungin laidoilta mutta minkäänlaista kommunikaatiota emme ohittaessamme harjoita hyvässä tai pahassa. Enkä tunne Kotkansaaren juoppoporukoita mestoissaan. Toivottavasti olen oppinut läksyni, enkä tule tuntemaankaan.

Ihan rauhallista täällä on kävellä yötä päivää, koukkaankin sumeilematta niin Kirkkokadun kuin Keskuskadun puolelta. Luokkarajat eivät enää ole fyysisesti yhtä paljon läsnä kuin Toivo Pekkasen nuoruuden Kotkassa.

Parhaiten huono-osaisten purnauksen näkee lehtien tekstaripalstoilla ja yleisönosastoissa. Niissä kaupungin herrat saavat kuulla kunniansa hörhöilyistään poikkeuksetta jokaisen hankkeen kohdalla. Ilmeisesti osa väestöstä on sitä mieltä että kaikki muutos vie huonompaan. Mutta sama porukka myös ensimmäisenä valittaa kaiken olevan Kotkassa päin helvettiä. Ei käy kateeksi päättäjiä ja virkamiehiä.

Niinpä: ”Pekkaselle Kotka oli aina olemassa, kaupunkina, jota hän vihasi ja rakasti.”

Matti Mäkelä tekee kirjassaan myös pienen koukkauksen kotkalaiseen viinakulttuuriin ja sen seurauksiin kaupungin kuvassa:

”Kotkalaisten runsas viinankäyttö on vuosikymmenien aikana kehittynyt eräänlaiseksi sinnittelyksi vaarallisen rajan lähellä. Kun katselee kotkalaisia työläiskaupunginosia, kaikki on päällisin puolin kunnossa, pieni omakotitalo vuokratontilla, pihakivetys, yksinkertainen puutarha. Sitten yhtä äkkiä ohikulkija tajuaa, että mitään ei ole uudistettu 30 vuoteen. No, kohta kaikki muuttuu, myös Gutzeitin ajoista alkanut vanha viinakulttuuri.”

Kun pari vuotta sitten harkitsimme omakotitalon ostoa Kotkasta, pomppasi silmille juuri se että talot olivat enimmäkseen siinä kunnossa kuin valmistuessaan. Täällä ei perkele turhaan stailata, menee kaupaksi tai ei.

Eikä Kotkan kunnon työväki ymmärtänyt kirjoja sentanneen Toivo Pekkasen arvoa verrattuna kunnon fyysisen työn tekijöihin:

”Paikalle tulleet työläiset ihmettelivät ääneen, miksi Pekkasesta tehtiin elokuvaa. Mikä siinä miehessä oli sen kummallisempaa, sehän oli seppänäkin aika nahjus. Miksei elokuvaa tehdä Kallesta (Pekkasen urheilijaveljestä), joka sentään oli moninkertailnen 'tullin mestari' ja kuuluisa uimahyppääjä.”

Moderni maailma, saati postmoderni, ovat olleet kotkalaisille kova pala, jossain suhteissa liian kova. Luova luokka muuttaa jo nuorena opiskelemaan muualle, jäljelle jääneet ihmettelevät kaikenlaisia julkisen vallan satsauksia tietoyhteiskuntaan tai yleensäkin palvelutalouteen. Merimuseo ja Maretario, saati tulevat suunnitelmat Kantasaman suhteen, nähdään turhina rahareikinä jonne viimeinenkin hyvinvointi Kotkasta valuu.

Kotka on yksi Suomen kauneimmista kaupungeista, on merta, puistoa, rantaa. Osmo Soininvaara esittikin Kotkassa vieraillessaan, että Kotkan kaltaisten kaupunkien valtti tulevaisuudessa voisi olla tarjota mukava asuinympäristö sinne vaikkapa pääkaupunkiseudulta muuttaville. Mutta se toki edellyttää kaupungin palvelujen kehittämistä, eikä tietotyökään pelkästään aina turhaa ole. Sitä täällä tehdään isossa Datariinan kiinteistössä muiden maamme kaupunkien tavoin. Tuloksia kuulemma odotellaan kaupungilla jo ties monettako vuotta.

Mutta ei se niin mene että keksitään yhtä äkkiä uusi Nokia ja kaikki talousmurheet ovat poissa. Pitäisi luoda ympäristö jossa innovaatiot kehittyvät kaikessa rauhassa muuttuen parhaassa tapauksessa tietotyöpaikoiksi. Tämä on kuitenkin vaikeaa sillä kilpailu tiedosta ja taidosta on maailman mittakaavassa murhaavaa. Yrittää pitää kummiskin, jos ei edes yritä, ei taatusti mitään synny.

Matti Mäkelä arvio Pekkasen maineen kasvusta Kotkassa on sekin aika synkkää luettavaa:

”Tärkeää kotkalaisen palvonnan erityismuodossa on paradoksaalisesti Pekkasen poismuutto Kotkasta. Niin omasta mielestään vaatimattomassa kaupungissa kuin Kotkassa koko elämäänsä asuvasta Pekkasesta ei ikinä olisi tullut kaupunginpyhimystä. Jotakin vikaa hänessä olisi kotkalaisten mielestä täytynyt olla jo sen takia, että hän siellä asuu.”

Kovin on siis ristiriitaisia kotkalaisen mentaliteetin erilaiset piirteet. Ehkä selviten pomppaa esiin että me kunnon köyhät jotka tyydymme osaamme olemme kunnon väkeä. Ja kun vertailukohdat puuttuvat, muuttuvat poikkeusyksilöt - elleivät tajua muuttaa ajoissa pois - kummajaisiksi ja kylähulluiksi joiden touhujen perimmäistä tarkoitusta ei ymmärretä.

Mutta sama on kansan asenne kaikkialle Suomessa, ei Kotka ole mitenkään poikkeuksellinen murheenkryyni. Nyt kun netti on kaiken kansan ulottuvilla, täyttyvät palstat karjunnasta jossa mikään asia ei ole kohdallaan, mistään vinkkelistä tarkasteltuna. Siksi onkin parasta panna välistä yhteydet katki, ja muutenkin rajoittaa kiinnostuksensa kohteita.

Tässä suhteessa pidän Kotkansaarta hyvänä ja monipuolisena asuinpaikkana jossa löytyy vaihtelua kun sitä tarvitsee. Mutta välillä voi hyvin omatunnoin olla omassa maailmassaan. Ja jos haluaa stadiin katsomaan kaduilla notkuvia narkkareita, moottoritie on kuuma.

Lähde:

Matti Mäkelä. ”Leveäharteinen ajattelija”. Juva 2002.


8/17/2016

Kotkan poikii ilman viinaa


Seppo Korpipää Kymensanomien keskustelupalsta

21 tuntia sittenSuosittele 14
Parasta mitä Kotkalle voisi tapahtua on joutua valtion holhoukseen. Sieltä tulee pätevät miehet saneeraamaan kaupungin talouden ja palvelut kunnon tolalle. Tähän eivät Kotkan nykyiset epäpätevät luottamushenkilöt ja virkamiehet pysty.

Kantasataman outlet lienee tyhmin hanke johon Kotkan päättäjät on muun vision puutteessa mukaan lähteneet.

Ja soteuudistuksessa ainoa järkevä vaihtoehto huippuhoidon takaamiselle on HUSin kylkeen liittyminen. Terveysalan työntekijät toki tietävät tämän. Mutta johtajat ja luottamussakki pelkäävät paikkojensa puolesta eivätkä halua tässäkään tapauksessa ajatella kuntalaisten parasta.
Lainaa




Seppo Korpipää Yle Kotkan Facebook

Muutettuani stadista Kotkaan huomasin heti liikenteen Kotkansaarella olevan huonoa ryssäläistä tasoa Helsinkiin verrattuna. Autoilijoille ei edes tule mieleen päästää sovinnolla jalankulkijaa tien yli, päinvastoin yhtään ei hidasteta. 

Toinen havainto että Keskuskadulla revitetään jatkuvasti rajua ylinopeutta valoista lähdettäessä. Ei mitään järkeä kun seuraavassa risteyksessä pitää jarrut vinkuen jarruttaa. 

Peltipoliisi Keskuskadulla ja Kirkkokadulla toisi isot rahat valtiolle, samalla liitosalueilta ilmeisesti keskustaan tulevat autoilijat oppisivat liikennekäyttäytymistä. 

Kotka on tosiaankin monessa suhteessa vieras maa stadiin verrattuna, jossa sielläkin parantamisen varaa olisi. Kotkan poliisi ei piittaa ylinopeuksista ei edes yritä saada kaupungin maineen pilaavaa nonstop puistojuopottelua Sibeliuspuistossa kuriin. Poliisit herätys tai vaihtoon!


Seppo Korpipää kommentoi Pete Leppäsen Facebook sivua

Liha on meilläkin murha tätä nykyä. Palattuani Kroatiasta kesäkuun lopulla heitin lihat sun muut helvettiin. Kasviksia ja kalaa, paino pudonnut vajaassa 2 kuukaudessa yli 11 kiloa, olo paljon parempi, verenpaine palautunut normaaliksi. Mutta Flowssa onnistuin vilustumaan vaikka kävin katsoon vain tärpit. 

Morrisseyn lihaviesti ja -videot olivat täyttä asiaa kaikessa julmuudessaan!
Tykkää · Vastaa · 3 · 22 t


Hei! Flunssa iski eilen toden teolla. Coldrex, burana600, antihistamiini, nenäsuihke, vitamiinipommi ovat pitäneet olon siedettävänä. Ny alkaa vähän helpottaan.

Vaikka stadissa tuli syötyä ja juotuakin siellä old foxissa, paino tullut ny alas 11.3 kiloa, eli on nyt 80.2. Alkanee vähitellen riittää vaikka kasvis-kalaruokavaliota aion jatkossakin noudattaa, olo on kevyempi ja parempi.

Valioliiga jo alkoi Englannissa, eilen katsoin monta peliä. Tänään alkaa lätkän seurajoukkueiden em; kärpät pelas tsekissä, mertaranta selostaa. Toki olympialaisiakin on kiva seurata.

Toinen koira tulee jos tulee syyskuun lopulla. Luultavasti toinen kultainen noutaja.

Lähden tästä apteekkiin hakeen lisää rohtoja. Aulikseltakin kyselin aikaa loppukuusta, käyn ny siellä vielä kun voi, perinteitä pitää kunnioittaa.

Joy Divisionilta pari biisiä encoreina soittanut New Order sai kansan villiksi Flown jättiteltassa vaikka hesarin toimittaja oli taas ollut vissiin eri keikalla. Teltta oli ääriään myöten täynnä, tanssimiseen ja hyppimiseen ei yksinkertaisesti ollu tilaa. Siaakin kuunneltiin, tuttuja hittejä. 
Tungos ja sapuskan järkyttävä hinta miinuksina mutta ens vuonna taas uusiksi. Esim Voimala ja Other Sound jäivät nyt lähes kokonaan välistä vaikka kummassakin koko ajan hyvää musaa.

Ja toki Karjalainen myös räjäytti potin sunnuntain  päälavan avaajana, vanhoista tuli doris, villejä lupiineja, ankkurinappi...

Sepex

Lähetetty iPadista

Seppo Korpipää <seppo.korpipaa@gmail.com>

16.8.2016 (1 päivä sitten)


-> Jussi








Elämäni, meidän kaikkien elämä, löytyy siruina netin eri palstoilta. Kukaan ei kykene kokoamaan palasia, ei edes Supon miehet huippusalaisessa laboratoriossaan. Kokosin ylle viime aikojeni kuulumisia Kotkan ja stadin herättämistä ajatuksista ja tunnelmista.

Olen tätä nykyä Kotkan poikii ilman viinaa. Kerran on tullut Kroatiasta pari kuukautta sitten paluun jälkeen otettua kunnolla tärpättiä. Flow festareilla en juonut mitään, paitsi vähän lauantai-iltapäivän lämmittelyissä Kampin Wanhassa Ketusssa. Torkkelinmäellä juomana oli San Pellegrino.

Olemme Pomon kanssa ajautuneet elämässä vaiheeseen jossa vertailemme kivennäisvesien laatua, ei enää niinkään hintaa. San Pellegrinoa saa Kotkasta, samoin Eviania. Myäs virolainen Värska on suoksikkini kun se sisältää erittäin paljon magnesiumia ja kalsiumia joita kovasti kesällä treenanneena kehoni tarvitsee hien mukana poistuneen tilalle.

Kotkasta olen alkanut muodostaa sosiologista kuvaa. Erinäisiä tekstin pätkiä aikanaan kokoamalla saan tarkan sosiologisen kenttätutkimuksen tämän uinuvan teollisuuskaupungin nykytilasta. Minusta voi tulla Kotkan Edvard Westermarck.

Vaikka Kotkassa asuvan kirjailija Jari Järvelän ulkomainen agentti näkee Kotkan Pohjolan Marseillena, ei täällä sentään autoja joka yö polteta, tehdä terroristihyökkäyksiä viattomien kimppuun.

Tunne tosin vain Kotkan keskustan, asumme Kotkan keskustan keskustassa Kotkansaarella. En ole koskaan käynyt näissä pahamaineisissa slummeissa Karhuvuoressa tai Hovinsaarella. Kerran olen käynyt Karhulan Lidlissä, sitä kun ei vielä täällä Kotkansaarella ole.

Minulle riittää tämä keskusta, jossa asun kirjaston ja kauppakeskusken välissä. Posti tuo samat rojut kuin stadissakin. Urheilukanavat näyttävät tuimia taisteluita 75 tuuman jättitelkulta joka muutti meille kesäkuun lopulla.

7/26/2016

Summer Fun in Kotka









7/24/2016

Elämänmeno Kotkansaarella

Minä en ole robotti. Asiaa kysytään yhä useammin nettipalveluissa. Spämmään pelkästään omaan laskuuni, eikä tuo lasku ole suuren suuri. Elän täällä Kotkansaarella meren ympäröimänä, kuljen päivittäin tuntikausia Kotkan palkittuja kaupunkipuistoja kultaisen noutajan kanssa.

Elämäni on asettunut mukaviin toistuviin uomiin. Aamulla herään kesällä jo ennen seitsemää. Juon kaksi kuppia moccamasterilla keitettyä Arvin Lindquistin mustaa. Miksi menisin maksamaan huonommasta kahvista rannan ravintoloihin? En syö mitään ennen kuin lähdemme koiran kanssa tunnin lenkille. Yleensä se menee: Sibeliuspuisto - Lehmuskuja patsaspromenaadeineen - Sapokan vesipuiston ympäri Maretarion kautta kauppatorille. Matkalla näen monenmoista maisemaa, tuttuja koirankusettajia ja kadunmiehiä, muita aikaisessa aamussa harhailevia vanhuksia.

Himassa katson 75" tuuman telkusta kuka on tällä kertaa tappanut kenetkin. Sanomalehtiä meille ei onneksi enää tule. Niiden plaraamisessa meni tunnin verran hukkan parhaasta aamusta. Sen ajan voin vaikka kuunnella Radio Helsinkiä tai Flow festereille tulevia pumppuja laatiakseni aikataulun mitä suurinpiirtein haluan nähdä ja kuulla. Ei sen niin kovin tarkka tarvitse olla, vapaa kuljeskelu ja juopottelu on yhtä tärkeää kuin Massive Attack, Iggy Pop, Morrissey, New Order, Dungen, J Karjalainen.

Viime aikoina olen rustaillut puhtaaksi päiväkirjojani joita on monta kymmentä vuosikymmenten varrelta. Omaan menneisyyteen palaaminen on usein aika tylsää ja turhauttavaa. Mutta kun satun päälle ja kerron nykyajan näkökulmasta omin sanoin menneisyyden, johan alkaa tapahtua.

Projekti on pitkä, elämän mittainen. En tiedä saanko sitä koskaan valmiiksi mutta onpahan tässä yksi uusi elementti elämänmenoon Kotkansaarella.

Rauhaisaa tämä elämä on alkuvaikeuksien mentyä ohi.

Kolme kertaa viikossa palattuani koiran kanssa lenkiltä kerään kamat reppuun ja kävelen 20 minuutin päähän kuntosalille. Nyt menee taas kovaa, nousukunnossa kaikki on helppoa ja tuska nautintoa. Paino on kuukaudessa laskenut 8 kiloa. Toki ruokavalion muuttaminen kasvisvoittoiseksi on tärkeintä. Kalaa syön myös päivittäin, mutta lihaa hyvin harvoin.

Tähän on elämässä tultu; viherpiipittäjien vastustaja on alkanut kasvissyöjäksi. Kasvisruoka on tämän ajan keskeinen trendi. Liha on saastaista, eläimiä kidutetaan koko elämänsä ajan, tapetaan kyseenalaisin menetelmin.

Tutkimusten mukaan sika on yhtä älykäs eläin kuin koira. Koiraihmisenä voin kuvitella sen kauhun ja kärsimyksen joka sioille aiheutuu tehotalouden rattaissa. Eikä punaista lihaa muutenkaan suositella tällä hetkellä. Se lisää syöpään sairastumisen riskiä.

Mutta onhan kaloillakin tunteet, kenties jopa tiedostava minä? Norjalaista lohta syön paljon, eikä tämän kassilohenkaan elämässä mitään syytä riemuun  ole. Mutta jonnekin raja on vedettävä. Kasvien syvähenkinen elämä odottaa löytäjäänsä.

Morrissey lauloi Smithseissä: Meat is the murder. Olen ajatellun moton uusiksi: Life is the murder. Syömme toisiamme ja lopulta kaikki syöjätkin syödään. Moraalinen ja eettinen kasviksiin keskittyminen on eräs näitä new agen mukanaan tuomia uskontoja. Mutta minä uskon että voin kevennetyllä ruokavaliolla paremmin. Paino laskee, olo on virkeämpi, vatsa pelaa, verenpaine on palannut normaaliksi. Minä uskon.

Iltapäivällä suljettuani läppärin tai palattuani salilta katson telkusta urheilua. Maksan satkun kuussa urheilukanavista, pidän sitä järkevänä sijoituksena. Leffoja tallennan netin pilvipalveluun. Katson illansuussa päivän leffan. Eilen se oli Wim Wendersin vanha tuttu "Paris, Texas". Esteettisesti upea pläjäys mutta en kykene samaistumaan lopun päättyneen rakkauden vaiheita runollisesti kuvaavaan synkkään yksinpuheluun. Annan kuitenkin 4/5, yksi tähti tulee jo siitä nautinnosta jonka 75 tuumaisesta jättitelkusta leffoja katsoessa saa.

Siinä sivussa syön lautasellisen kasviksia ja kalaa, pyrin pitämään annoksen pienenä. Ennen salille lähötä syön kaurapuuroa johon sekoitan siemeniä. Koska olen vähentänyt syömistä ja koventanut treeniä, nappaan Tohtori Tolosen monivitamiinia, magnesiumia jalkakramppien ehkäisyyn, D-vitamiinia koska meillä on kuulemma täällä kylmässä pohjoisessa kesälläkin siitä pulaa.

Salilla vedän edelleenkin kovat aerobiset treenit joita kehoni kaipaa. Soudan täysillä 50 minsaa, vedän crosstrainerilla 35 minsaa kovalla vastuksella, vedän kaksi kymmenen minutin säkkisessiota, siihen painot päälle. Viime aikoina olen innostunut istumaan 30-40 minsaa vielä infrapunasaunassa. Pohjekrampit ovat sillä hellittäneet, eikä treenin rasitus tunnu enää illalla. Olen taas niin kovassa kunnossa että olen varma että elän ikuisesti. Varsinkin kun uuteen elämäntapaani eivät päihteet kuulu kuin hyvin harvoin.

Kaikki se hömpötys terveistä elämäntavoista jota olen koko elämäni vihannut on tullut uudeksi normaalikseni.

Iltapäiväisin ja iltaisin luen kirjoja. Yleensä iltapäivällä lukiessani nukahdan ja otan samantien kunnon päikkärit. Illalla en osaa alkaa nukkumaan ilman tunnin lukuannosta. Nyt on menossa Mallisen Joseph Brodskyn elämäkerta. Brodskyn haudalla kävin muutaman vuosi sitten Venetsiassa. Hyllyssä mulla on vissiin kaikki hänen suomeksi julkaistut kirjat.

Runouden, taiteen, ulkopuolisuuden teemat on mukavaa luettavaa mutta helvettiä elettävää. Saamme nautintomme heidän kärsimyksistään. Onnelliset ihmiset eivät kirjoita runoja.

Umpiesteetiset esseet ovat muutenkin paheeni. Vaikka sivistys, taide, kultturi, runous ja muu turha merkeillä pelaaminen on tällä välin talouden ensisijaisuuden nimissä heitetty pellolle kansakunien keskiöstä, en tunne asiasta surua. Saan halvalla kerättyä arvonsa menettänyttä kamaa. Itse asiassa tarkastelen sosiologina asiaa ulkopuolelta. Kuinka nopeasti kaikki katosi, nyt on muotia olla ylpeä moukkamaisuudestaan. Ja kansa tykkää näistä aivokääpöistä, äänesttää eduskuntaan. Jos vielä kuolemanrangaistus saataisiin palautettua ja pakolaiset lähetettyä lukeneiston kanssa asumaan autiolle saarelle kaikki paha muutuisi välittömästi hyväksi, velat saataviksi, kuolema kiellettäisiin lailla.

Kerran sain Bangkokiin mailin Sammakon Lahtiselta. Puhuttiin jostain tulevasta opuksesta jota ei koskaan saatu kasaan.
- Mitä sinä haluat kirjoittamisella sanoa, kysyi kustantaja Lahtinen.
- Ei aavistustakaan. Jos tietäisin olisin hullu tai uskovainen.

Olimme vissiin niin eri tason tyyppejä, että emme löytäneet koskaan yhteistä säveltä. Hevonen alkoi pärjätä raveissa ja herkästi lopahtava mielenkiintoni suuntautui muualle.

Kotkansaari on minun rangaistussiirtolani. Täällä minulla on kaikki pelit sun pensselit. Matka lentokentälle maksaa taksilla 230 euroa, pois pääsee kun siltä tuntuu. Syyskuun alussa mennään Pomon kanssa Sisiliaan.

Jospeh Brodsky kertoi kahden syrjäseudulla viettämänsä karkoitusvuoden olleen elämänsä onnellisempia. Hän saattoi kevyen ruumilliseen työn ohessa kaikessa rauhassa syventyä runouden tutkimiseen, kirjoittamiseen, kääntämiseen.

Oli aikaa oppia ja syventyä kaikkeen siihen joka Suomen nykyisillä älyköillä jää väliin. Heidän ongelmansa on että he ovat lukeneet liian vähän, miettineet syntyjä syviä vielä vähemmän. Heillä on vain väärä onnellinen tietoisuus omasta moraalisesta erinomaisuudestaan, jota he toisilleen näyttelevät. Onneksi siitä ei nykyään makseta paljon paskaakaan.

Ehkä täällä Kotkassa on mahdollisuus samanlaiseen vapaaehtoiseen maanpakoonä kuin Brodskylla Venäjän takamaastoissa. Elämä omassa kuplassa, omassa säikeessä on onnellista jos ei tunne tarvetta ottaa osaa maailman tapahtumiin. Tosin todellisuus on räjähtänyt sirpeleiksi. Säikeitä joihin kadota on lukemattomia ja koko ajan syntyy lisää. Toisten kuplien mielestä muiden kuplien starat eivät ole mitään, ei niin yhtää mitään.

Olen kuitenkin yleisellä tasolla hajottamisen puolustaja. Kannatin Brexitiä sen vuoksi että epäonnistuneen EU-projektin loppunäytös saadaan käyntiin. Ja saatiinhan se (voitin pitkän pennin lyötyäni vetoa sen puolesta), jatkoa seuraa Unkarin, Itävallan, Ranskan tulevissa vaaleissa.

Elämäni ei ole pilalla jos joudun jatkossa taas näyttämään passini Euroopan rajoja ylitellessäni. Näin täytyi tehdä viime kuussa Kroatiassa, Bosnia-Hertsegovinassa, Montenegrossa. Aasiassakin passit katsotaan, lisäksi tarvitaan viisumit moneen maahan. En tunne ihmisarvoani loukatun  jos joku iskee leimoja passiini.

Meillä on nyt uusi paradigma käsillämme joka sotkee maailmanpolitiikan perinteiset mallit. Olemme siirtyneet hajoavan sekoilun kauteen. Putinin Venäjä, Erdoganin Turkki, Trumpin mahdollisuus nousta Amerikan pressaksi. Monet tuntevat pelkoa ja kauhua uudenlaisen maailmantilanteen jyrätessä kaiken menneen. Turkista alkaa kuulemma tulemaan kohta Eurooppaan paljon pakolaisia, Putin aloittaa taasen uuden sodan pitääkseen tollot venäläiset hyppysissään, Trump voittaa vaalit  ja panee loputkin pelistä sekaisin.

Kävi miten kävi, pian jahdataan taas nyrkein ja puntarein erilaisia ihmisiä jotka on eliminoitava hyvän voiton varmistamiseksi.

Isokynän sanoin: Seuraan kansojen pelii ja se on hyvin jännää pelii. En usko että elämäni tulee lähitulevaisuudessa mitenkään olennaisesti muuttumaan. Törmään hajoavaan maailmaan vain kuskatessani koiraa. Vastaan tulee Lehmuskujalla mustapäitä Arabian joka kolkasta. En minä heitä vihaa mutten rakastakaan.

Onneksi kaikki oleskeluluvan saaneet muuttavat Helsinkiin. Siellä on maahamuuttajaghetot jo valmiina, pimeitä töitä pizzataksin kuskina, minareetit soittamassa sävelmää kansanedustaja Teuvo Hakkaraisen kunniaksi.

Treenaan, kuskaan koiraa, katson leffoja ja urheilua, pelaan rahapelejä, luen klassikkoja ja tietokirjoja, matkustelen tällä erää Euroopassa. Asiat voisivat olla huonomminkin, voisin olla Tuomas Enbuske, Ruben Stiller, Jukka Relander tai jo muu näistä liian vähän lukeneista punavihreistä tyhjännyppääjistä.

Kun presidentti Soini aloitaa väistämättömät puhdistukset, tämä sakki viedään saareen, kerran viikossa viedän idut ja luomuporkkanat laiturille. Kiljutarpedt saavat etsiä itse luonnosta, sitähän nämä älyköt valehtelevat toisilleen suojelevansa. Ja jos saataisiin vielä kansalaispalkka, lähtisi punavihreä valkoinen roskaväki veronmaksajien piikkiin osoittamaan nonstoppina mieltään luonnon puolesta Kampin kauppakeskuksen eteen.

Kotkassa on kiva asua. Ode Soininvaara sanoi täällä vieraillessaan että Kotkan kaltaisten kaupunkien vetovoimainen valtti tulevaisuudessa voisi olla tarjota mukavat elämänpuitteet asukkailleen. Sen Kotka jo tarjoaa ainakin minulle vaikka tapani mukaan tutkijan koulutuksen saaneena näen virheitä vähän joka puolella.

Sellutehtaat käyvät täysillä, sataman liikenne vilkastuu laman hellittäessä, ostareita ollaan suunnittelemassa muitakin kuin suuruudenhullu Kantasataman jättioutlet (josta on lopetettu kaikessa hiljaisuudessa puhuminen, ei tullut mitään kuin paskaiset naurut kaikille jotka heti alusta alkaen tajusivat hankkeen naurettavuuden).

Mitähän vielä kertoisin elämästäni Kotkansaarella? No ainakaan en Pöksymäkeen kaipaa, enkä stadiin ylipäätään. Ensi kuussa tosin olemme siellä neljä yötä Flow festareiden merkeissä. Palermo vai Taormina on kotitaloutemme keskeinen pohdinnan kohde?

When you were hopeless and poor, I just liked you more, laulaa Morrissey Smithsien biisissä Half a Person.

7/10/2016

Kotkassa asiat tehdään toisin

Kotkassa asiat tehdään toisin. Kymenlaakso on Pohjoismaiden kolmanneksi taantunein maakunta. Vain Kainuu ja Pohjois-Karjalan ajavat alle. Kotkassa tehdään eniten murhia Suomessa. Narkataan ja juopotellaan kolmannessa työttömyyteen kasvaneessa sukupolvessa.

Helsinkiin on reilut 130 kilsaa, mutta viimeistään Loviisan tienoilla ajetaan aikasuppiloon. Kotkaan perille päästyä eletään tukevasti menneessä maailmassa. Kuten olen jo aiemmin todennut, Kymenlaakso on ollut menneinä vuosisatoina idän ja lännen rajatilaa. Raja on seilannut edestakaisin sotien mukaan, väki sen mukana.

Puunjalostusteollisuus toi Kotkaan ylijäämäväkeä erityisesti Savosta. Täällä vallitsi sata vuotta sitten varsinainen villi itä, eikä paikkakunnan identiteetti koskaan ehtinyt ennen teollisuuden rakennemuutosta puberteettia pidemmälle. Kotkalaiset eivät koskaan oppineet modernin konemaailman tunteettomaan rationaalisuuteen. Sen sijaa itkeä pillittää he osaavat tilaisuuden tullen kuin venäläisissä klassikkoromaaneissa.

Nyt kun pitäisi luoda uusia yrityksiä, uusia työpaikkoja kaikki seisovat paska housussa. Se on jo toki ajat sitten kylmennyttä paskaa, mutta mitään tarvatta tai kykyä kehitykseen ei tällä sakilla ole. Sakkiin kuuluu myös kaupungin virkamiehet ja tyhjiä nyppäävä valtion rahoja pummaava kehittämisyhtiö Cursor. Kaupungin suurimpana tulonlähteenä monet pitävät muun Suomen veronmaksajilta pummattuja avustusrahoja.

Kuvaan kuuluu jos joku perustaa kesäravintolan saareen, lehden tekstaripalstalla toivotaan sateista kesää kaikesta sydämestä.

Kesällä Kotka on kaunis, jokainen mesta on. Syksyssä ja talvessa on se hyvä puoli, että ikkunamme alla avautuvassa Sibeliuspuistossa ei päivisin majaile keskustareissulle tullutta lähiöiden sekakäyttäjäsakkia. Julkinen juopottelu on Suomessa sakon uhalla kielletty. Kotkan poliisi asiasta viis piittaa. Turistit kohtaavat keskustan paratiipaikalla haisevän mölyapinalauman. Kukaan ei taatusti tule toista kertaa, paitsi tätä nykyä persaukiset venäläiset bussinrämällään.

Liikennekin on täällä Kotkan keskustassa hyvää ryssäläistä tasoa. Korttelit ajetaan dalla pohjassa. Jos Keskuskadulla olisi peltipoliisi kilahtaisi valtion kassaan päivittäin iso läjä riihikuivaa. Syy lienee siinä että haja-asutusalueiden ihmiset eivät osaa ihmisten ilmoilla ajaa ihmisiksi. Koko ajan ajetaan autot ulvoen.

Jos poliisi alkaa sakottaa sekakäyttäjiä ja muita kaahaajia, suuri osa Kotkan perälähiöiden asukkaista ei tietenkään koskaan kykene maksamaan mitään. Karhuvuoren lähiössä useamman kilsan päästä keskustasta joka kolmannella on maksuhäiriömerkintä. Tyhjästä on paha nyhjästä.

Paha maailma, pahat ihmiset eivät asu naapuristossani. He asuvat kuulemma Karhuvuoressa ja Hovinsaarella. Siellä asunnot ja vuokrat ovat halvat koska aikoinaan tehtaiden työntekijöille rakennetut kämpät ovat vaihtuneet paikalliseen ryysyköyhällistöön.

Täällä kesksutassa en heihin juuri törmää. Helteellä juopot puistossa, perjantaisin köyhät leipäjonossa Vapaakirkon edessä Kaivokadulla kun kuljen koiran kanssa ohi.

Olenko nyt sitten sortumassa tähän pahamaineeseen nimbyilyyn? Luulen että se tapahtuu väistämättömästi kun ympäristöön tulee vierasta väkeä, sekakäyttäjiä ja tällä hetkellä myös pakolaisia. Heistä tosin iso osa on jo potkaistu pellolle, joten tätä väkeä on tällä hetkellä heinäkuussa 2016 vähemmän kuin keväällä.

Palvelua on Kotkan kaupoissa turha olla vailla. Jälkeenjääneisyydestä kertoo että kotkalaiset eivät edes ymmärrä olevansa pihalla nykymaailman menosta. En jaksa enää listata kauppojen väärinkäytöksiä joita täällä Kotkassa piisaa. Nälkäkuolema ei kuitenkaan uhkaa, kaapissa on litran pullo kroatialaista vodkaa. Eletään pellossa muiden kotkalaisten tavoin, viikon päästä Seurahuonella ainakin.

Viihdyn kuitenkin Kotkassa kaikessa sen alkeellisessa jälkeenjääneisyydessä hyvin. Kuskaan koiraa pitkin rantoja, käyn kuntosalilla, istun koiran kaa rannan terasseilla, joskus ostan Alkosta viinaa. Enempää yhteyksiä paikalliseen väkeen en tunne tarvitsevani.

Kirjasto on Kotkassa paras ystäväni, se on tuossa vieressä, käyn siellä useamman kerran viikossa. 75 tuumaiselta katson leffan päivässä ja urheilukanavat syytävät koko ajan huippujännää katsottavaa. Tänään 10.7. Wimbledonin miesten loppuottelu, Silverstonen formula-ajot, fudiksen EM-loppuottelu. Kohta alkavatg Euroopan ja Amerika fudis- ja lätkäliigat.

Luen Tsehovin novelleja. Novelli on kuollut taidemuoto vähintään yhtä paljon kuin runous. Olen kerännyt vuosien varrella kattavan kokoelman venäläisiä(kin) klassikkoja. Suosikkejani ovat Gogol ja Tsehov. Yhdyn niihin moniin joiden mielestä Dostojevskin romaanit ovat enimmäkseen pitkäveteisiä.

Omien lisäksi tilaan kirjastosta silmiini sattuneita mielenkiintosia teoksia. Nytkin minua odottaa kaksi Venäjää ja sen kirjallisuutta käsitelevää esseekokoelmaa. Venäjä on naapurissa. Olen valmistautunut hetkeen jona pienet vihreät miehet ilmestyvät Kotkan kaduille.

Heidät nupataan hetkessä huis helvettiin. Toki haluamme käydä kauppa Venäjän kanssa, se kannattaa. Mutta kaikenlaisiin provokaatiohin vastaamme äärimmäisellä väkivallalla. Jos pakolaisia alkaa syksyllä taas tulla itärajan yli se lyödää kylmästi kiinni. Pystytämme uuden rautaesiripun, eikä meillä ole mitään hätää kun presidentti Niinistö illastaa Naton virallisissa pöydissä.

Kävimme vuoden alussa Pietarissa. Aikeissani oli hankkia kahden vuoden viisumi ja ryhtyä käymään siellä säännöllisesti. Neljä päivää riitti muuttamaan mieleni, en halunnut jäädä yhtään pitemmäksi aikaa Pietariin enkä Venäjälle. Monelta muulta olen kuullut samansuuntaisia arvioita. Nihkeää sakkia nihkeässä yhteiskunnassaan.

Lisäksi Pietarin arvorakennukset murenevat kovaa kyytiä katukäytävillä kulkevien niskaan. Kun asunnot yksityistettiin, eivät uudet omistajat ymmärtäneet, eivät vieläkään ymmärrä, että asuntojen julkisivun kunnostaminen menee jatkossa heidän piikkiin. Eivät ymmärrä ei, huutavat Venäjän valtiolta uusia asuntoja sortuvien tilalla, eivät ymmärrä kapitalismin henkeä, saati protestanttista etiikkaa.

Eivät ehkä edes tiedä Neuvostoliiton sortuneen jo 25 vuotta sitten. Ei tosin teollisuuden uudistamisen kannalta maan johtokaan sitä ole tajunnut. Nyt alkaa olla jo liian myöhäistä.

Kotkassa mulla menee siis hyvin. Balkanin reissun jälkeen paino pudonnut rajulla kasvisruokavaliolla ja salitreenillä jo 7 kiloa. Verenpainekin on palautunut normaaliksi. Painonpudotus ja kevyt kasvisruokavalio passaavat meikäläiselle. Eikä laihduttaminen ole minulle fyysissesti vaikeaa, pikemmin vaikeaa on saada motivoitua itsensä tähän touhuun. Aina se kuitenkin minulta onnistuu kun olen riittävän läsä.

Lukemisen ohella hyvinvoinnistani kertoo että olen alkanut kaikessa rauhassa käymään läppärin kanssa läpi muistikirjojani viimeisten 40 vuoden ajalta. Ei niistä välttämättä mitään suurteosta synny, saati kirjaa muutenkaan. Ehkä joistakin osista; Hailuoto-projektin surrealistisesta ajasta, Kuntaliiton tyhjäntomittamisvuosissa, ehkä vuoden 1979 ekasta intrérrailistani. Kovasti on runoa pukannut jo kesällä 1979, oikioluen kelvollisimmat koneelle. Samalla aina session päätteeksi kirjaan ylös menneistä papruista syntyneitä ajatuksia, mielipiteitä, olen kaikkitietävä kertoja enkä säästele itseäni.

Sateisen viikon jälkeen aurinko paistaa, lämpötila kaakossa lähentekee hellettä. Vähempikin piisaisi. Viikolla tyttäreni Esba tulee kylään, viikonloppuna dr.Muza. Tiedossa Mikko Alatalo laulattaa Karoliinassa, Cafe Laiturin reggaepäivä kahdella bändillä ja dj:llä, jatsijamit Kairossa, fine diningia Varissaaressa. Serkkuni Keppi hakee vissiin vanhan 60 tuumaisen Ouluun.

Flow on julkaissut aikataulut. Laadin jonkinlaisen tietkartan. Ilman sitä olen ollut joskus siellä usemman päivän kateissa, ennen ja jälkeenkin festareiden.

Massive Attack, Iggy Pop perjantaina päälavalla. Morrissey la ja New Order su jättiteltassa. Muita listalla so far; J Karjalainen, Röyhkä/Inginmaa/HYpnomen, vähän afroa, vähän jaskaa, välillä porteista katsoon Kallion nykyistä hipsterimeininkiä.

Asuin maisemissa vuodet 1997-2003, kuusi ja puoli vuotta avioeroni jälkeen. Tuolloin olivat stadin arskat vielä aamusta alkaen juottoloissa. Sitten hinnat ja vuokrat humahtivat pilviin. Äijät joutuivat muutamaan kaupungin vuokrakämppiin Roihuvuoren tapaisiin mestoihin. Nyt Kallio-Alppila seudut ovat hispteritaivas johtuen alueen kämppien pienestä koosta. 70-luvulla Kalliossa asui vielä 6000 lasta, nyt on jonkin verran tilasta tinkimään valmiina olevia lapsiperheitä alkanut palailemaan.

Pitäisi kirjoittaa valmiiksi muistelmateokseni "Alppilan aikakirjat". Pitäisi toki paljon muutakin.

Hienoa että mulla on hienoa. Ei voi muuta sanoa kun vertaa ns. yleisiä olosuhteita vuoteen 1979. Silloin olin vasta alkutaipaleella menossa, nyt jo pitkästi takaisin tulossa. Elämä on eletty, kohta. Mutta paskaako tuosta numeroa tekemään? Tell then I had a wonderfull life, kuten Wittgenstein totesi kuolinvuoteellaan selvityään hengissä loppuun itseään koko elämän piinanneista itsemurha-ajatuksista. Kolme hänen neljästä veljestään onnistui aikeissaan.

7/03/2016

Urheileva Hyvä Ihminen: Myöhemmät Vaiheet



Talvi oli, kevät oli, kesä on. Alussa oli Sana. Tähän vannottiin keskiajan luostareissa. Sama moodi meikäläisellä. Olen palannut sinne mistä olin hetken kadoksissa. Luen sanoja, luen kuvia, luen musiikkia. Olen erittäin sisäänpäin kääntynyt, en tarvitse edelleenkään muita ihmisiä. Kaikki on hyvin tässä näin, ja joskus väärinpäin.

Alkuvuodesta hortoilin Pietarissa, nyt olin pari viikkoa Balkanin niemimaalla. Ehkä minusta vielä löytyy sisäinen matkaaja, vaikka mikään ei tietenkään enää tunnu miltään. Hyvä ettei.

Muutto stadista Kotkaan viime vuoden lopulla oli kova psyykkis-fyysinen ponnistus. Uudessa asunnossa oli kovin vaikea saada itseään liikkeelle. Koiran kaa toki aamua iltaa mutta muuten olimme seis. Paino nousi 7 kiloa, olin vajonnut pehmeän makkaajien kastiin. Mutta sinne en tietenkään jäänyt.

Palattuani ulkomailta olen reilussa viikossa saanut painoa alas 5 kiloa. Ruokavalio uusiksi, treeni taas säännölliseksi. Hotellien aamiaisbuffetit ovat perkeleestä. Niistä tulee syötyä kaikkea liikaa. Himassa syön aamuisin vain vähän jogurttia tai kaurapuuroa. Jos menossa salille vähän isompi tankkaus. Salilla ei jaksa treenata kovaa jos koneessa ei ole löpöä.

Heinäkuu. Kesävieraat tulossa, kaikkea kivaa edessä täällä Kotkansaaressa. Pomon vaatimuksesta hankimme lisäksi 3 päivän flapat Flow festareille ensi kuussa. Hommattiin AirBnB:stä kämppä vähän pitempään Suvilahden vierestä. Roope lähtee tietenkin matkaan. Koirahoitolat eivät ole valkoisen koiran paikka.

Urheilevana hyvänä ihmisenä olen tehnyt alkuvuodesta moraalisia siirtoja:

1) Lopetin tilini Nordeassa ja siirsin fyrkat S-pankkiin. En halua tukea pankkia joka jatkossa maksaa veronsa Ruotsiin, jonka nokkamiehet (Uusiharju, Wahlroos) vittuilevat Suomen olevan menetetty tapaus. Todellisuudessa Nordea alkaa itse olla muiden eurooppalaisten pankkien tavoin kusessa. Luottotappiota tulossa, miljardeja ei riittävästi kerätty puskureiksi.

Uudet kevyet verkossa toimivat pankit (Amazon, Google, Norwegian yms) tulevat jyräämään parissa vuodessa perinteiset pankit. Nordean osake on syöksynyt koko vuoden pörssissä. Ja Panaman veroparatiisien systemaattinen hyödyntäminen oli viimeinen niitti. Rahalla ei ole moraalia, mutta Nalle Wahlroosin koplaan verrattuna se on putipuhdasta. Tack och adjö.

Samalla sanoin irti Stockmannin luottokortin, täällä Kotkassa kun on hyvä Tokmanni. Hinta laatu huomattavasti parempi.

Olisin siirtänyt tilini tien toisella puolen olevaan Osuuspankkiin mutta tyhjän pankin tyhjäpäiset virkailijat eivät suostuneet ottamaan rahaa vastaan ilman ajanvarausta. Lienee eka kerta maailmassa kun pankki kieltäytyy ottamasta ilmaista rahaa vastaan. Tämä on mahdollista vain täällä Kymenlaaksossa, taantumuksen ihmishelvetin syvimmässä lokerossa.

2) Lopetin Soneran kännykkäliittymän koska sekin maksaa jatkossa veronsa Ruotsiin. Tilalle viereisen kauppakeskuksen käytävän ständin kundeilta Elisan 4G liittymä erikoishintaan.

3) Puhuin Pomon ympäri lakkauttamaan Sanoman Hesarin ja Kymensanomien tilaukset. En halua tukea Sanoman yksiulotteista punaviherkuplaa jossa oletetaan todellisuuden perimmäisestä luonteesta enemmän kuin on tarpeen. Minulle riittävät yksinkertaiset uutiset, en tarvitse kenenkään paska-aivon "analyysia" persujen pahuudesta, pakolaisten hyvyydestä, EU:n autuudesta.

Kaikki vanha on hajoamassa ja olen siitä hyvilläni. Kannatin Brexitiä siitä syystä että näin EU:n suurudenhullulle syvenevälle integraatiolle saatiin loppu. Allekirjoitin lisäksi kansanäänestysvaatimuksen Suomen EU erosta.

Haluan kaiken hajoavan palasiksi. Niistä kootaan sitten sellaiset palikat joilla minä, Kotka ja Suomi kuoritaan rusinat pullasta. Kaikki oli vielä hyvin kun meillä oli oma raha jota tarvittaessa delavoitiin, nyt ei helikopterirahasta huolimatta saada systeemiä millään enää käyntiin vaikka Euroopan keskuspankilla on Banco kaikki pelissä.

4) Ostin Kroatiasta palattuani 75 tuuman telkun. Tilasin lisää urheilukanavia. Nyt näkyy Viasat Kulta, MTV Sport, Eurosport, Elisan Fanseat. Maksan näistä satasen kuussa, olenhan edelleen urheileva hyvä ihminen. Kunnon ukot katsovat urheilua illat pitkät. Siksi heitä on mahdotonta järkyttää. Elämä on peliä, ei tule heille elämän muillakaan alueilla yllätyksenä. Aamusta Spotifytä, nyt kun Radio Helsinki on taasen kuoleman porteilla. Paljon leffoja, dokkareita välistä.

Mulla menee siis hyvin. Viinaakin olen entisestään vähentänyt. En juomisen haittojen vaan sen turhuuden vuoksi, menee aikaa hukkaan. Tosin kun dr. Muza tulee kohta taas Kotkaan siirrymme Sibeliuspuiston toiseen laitaa Seurahuonen sviittiin. Meidän miittii ei saa eikä halua kukaan häiritä.

Mulla on edelleen aloittamista valmis projektini "Kadonnutta aikaa kadottamassa". Matskua on kymmeniä muistikirjoja 40 vuoden ajalta. En tiedä mitä niistä haluan mutta sehän siinä onkin jännää. Vaikka tiedän kirjoittamisen turhista turhimmaksi touhuksi yritän vielä kerran saada jotain kasaan. En tiedä mitä mitä syntyy, ehkä aivoistani pääsee jälleen geenivirhe karkuun.

Olen lukenut koko alkuvuoden kirjoja, eli palannut nuoruuteeni jolloin niiden kautta identiteettiäni rakensin. Pieleen meni mutta menköön nyt sitten vielä kerran. Loppuliuku joka tapauksessa lähenee. Klasareita Dostojevskia, Gogolia. tsehovia, Camusia, Kafkaa, Thomas Mannia. Suomeksi julkaistaan edelleenkin myynnin romahduksesta huolimatta sairaan kiinnostavia tietokirjoja. Niitä tarttuu matkaani Kotkan pääkirjastosta joka sijaitsee seuraavassa korttelissa. Omia lukemattomia on edelleen lukemattomia.

Miksi ihminen rassaa itseään lukemalla liukuhihnalta? Kirjoitetaanhan runojakin, siinä hommassa ei ole senkään vertaa järkeä. Vanhat kulttuurin muodot kuolevat mutta se tapahtuu hitaasti. Leffojakin olen katsellut muutaman viikossa boxilta, ja oma DVD kaappi pullistelee satoja. Kaikkea on liikaa ja olen alkanut polttamaan säkhötupakan sijasta valkoista mallua. Se touhu loppuu lyhyeen mutta tämä pahe sallittakoon tällaiselle moraaliselle urheilevalle hyvälle ihmiselle.

Zen pituinen se.

Dubrovnik Deep Blue Sea