1/21/2015

Helsingin terveyskeskus vastaa valitukseeni

Tein valituksen Helsingin terveyskeskuskukselle sekä kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle Helsingin hammaslääkärin kipupolitiikan väärinkäytöksistä. Tyypillisesti itse itseään suojaavalle julkisen sektorin byrokraattiselle organisaatioille valitukseni ohjattiin kipupolin sijasta Pihlajamäen terveysasemalle, vaikka en ole siitä edes valittanut enkä kannelut eduskunnan oikeusasimiehelle.

Näin tämä systeemi toimii: asiat ohjataan laajemman huomion välttämiseksi heti sivuraiteille. Näin varsinainen valitukseni hammaspuolen kipupolin yli 500 veronmaksajan seisovasta jonosta pyritään jättämään vastaamatta.

Tavallinen kansalainen ei näissä kuvioissa mukana pysy, mutta mä oon ollut 8 vuotta erityisasiantuntijana Kuntaliitossa, 15 vuotta lautamiehenä Helsingin käräjäoikeudessa, opiskellut yliopistossa yhteiskunteiteiden lisensiaatiksi, käynyt läpi Helsingin yliopistossa organisaatiokonsulttien pitkän koulutusohjelman. Minua ne eivät pysty huijaamaan, vaikka yritys on mitä melkoisin.

Helsingin terveyskeskuksen palautteen käsittelijät ovat joko typerän osaamattomia tai tosi ovelasti ohjeistettuja. Valitus siis ohjataan taholle josta ei ole edes jo valituksen otsikon mukaan edes tehty valitusta. Tämä on yksi väärinkäytös lisää Helsingin terveyskeskuksen syntilistaan.

Terveyasemista ei kannata eduskunnan oikeusasiamiehelle edes enää kannella, sillä ne ovat nykymuodossa kiivaasta sisäisestä jarrutuksesta huolimatta tulossa tiensä päähän sote-uudistuksen myötä. Ruumiille ei kannata antaa tekohengitysrä, kuten armeijassa opetettiin.

Nykyinen sirpaleminen terveyskeskusverkosto kerätään muutaman vuoden kuluessa muutamaksi suureksi yksiköksi, joissa hoitolinjan uskotaan toimivan nykyistä joustavammin perusterveydenhoidon ja erikoislääkörin välillä.

Mutta Helsingin terveyskeskuksen valitusten käsittelijät on pakko kaivaa esiin. Kuka ne käsittelee ja missä? Ja millä koulutuksella? Minkälaisella ohjeistuksella? Jos kyseessä on mistään mitään tietämätön konttoristi on se väärin, vaikka tämäkin moite tullaan välittömästi Helsingin terveyskeskuksen toimesta ampumaan alas vetoamalla resurssipulaan.

Valitukseni koski hammaspuolen kipupolikan tilannetta, jossa lääkäri lomaili pitkään vuodenvaihteessa. Eikä kukaan käsitellyt lähetteitä. Omaani ei edes kuukauden päästä sen lähettämisestä oltu käsitelty. Puhelimessa yritettiin vedotaan johonkin tarkemmin määrittelemättömään jonoon, jonka olemassa olosta ei ainakaan minulla ole tarkkaa tietoa. Missä se jono on kirjattuna tällä hetkellä ja kenen toimesta?

Ilmeisesti olen jonossa jonoon. Ja kuten alla olevasta Pihlajamäen terveysaseman ylilääkärin vastuksesta nähdään porukkaa ei kivuista huomimatta hevin edes päästetä jonottamaan. He ovat jonossa jonoon joka on varsinainen hammaspuolen kipupolin jono.

Kipujen kovuudesta huolimatta aika kipupolille tulee vasta useamman kuukauden päästä jos jotenkin sattuman oikuista onnistuu saamaan terveysasemalta lähetteen. Tämäkin on hyvä lisätä täydennyksenä eduskunnan oikeusasiamiehelle tekemääni kanteluun.

Nämä Helsingin terveyskeskuksen palautteen antamisen rikkeet ja tervysasemien saama ohjeistus kipupolille lähettämisen välttämisestä viimeiseen asti tulee eduskunnan oikeusasiamiehen ehdottomasti myös selvittää.

Jos mitään ei tapahdu tai tulee vapauttava tuomio, täytyy alkaa tutkia eduskunnan oikeusasiamiehen toimiston väkeä ja heidän salaisia kytkentöjään ties minne. Näitä löytyi helposti Kuluttajariitalautakunnan väestä, joka itse käsitteli työntekjänsä jääviyttä käsittelevän valituksen antaen tietenkin vapauttavan tuomion.

Tutkinta meni ja mennee tässäkin tapauksessa niin, että valituksen kohteena olevalta itseltään pyydetään lausunto. Siinä hän tietenkin kiistä kaikki syytökset. Enempää ei tutkita. Valitu on aiheeton, vapauttava tuomio napsahti/napsahtaa samoin kuin Kuluttajariitalautakunnan tapauksesta oman väen toimesta!

Hyvin menee tässä maailman vähiten korruptoituneeksi joskus maailmalla tilastoidussa maassa. Sekin typerä selvitys tehtiin kysymällä suomalaisilta johtajilta ja päättäjiltä, että oletteko osana korppuptoituneessa systeemissä? Kukaan ei ollut, Suomi ponkaisi maailman kärkeen.
Järjestelmällä on taipumus suojella itseään, eikä mafiaa voi voittaa sillä me olemme mafia, kuten systeemin systemaattisia väärinkäytöksiä käsittelevässä e-kirjassani Talon mies totean. Se tulisi eduskunnan oikeusasimiehen toimiston väen ja Helsingin päättäjien ehdottomasti lukea saadakseen kuvan systeemin sisältä ja kuinka sitä on/ on ollut helppo vääärinkäyttää."

Referoin Pihlajamäen terveysaseman ylilääkärin antamaa vastausta kivun hoidon osalta seuraavaksi. Se on kirjoitettu yhdeksi tekstimassaksi, mutta yritän vähän jäsennellä vastausta jotta siitä edes saisi jotain tolkkua:


Vastaus antamaanne palautteeseen

Hyvä Seppo Korpipää, sähköinen palauteenne lähetettiin minulle ja haluaisin kommentoida esiintuomianne asioita liittyen tyytymättömyyteenne hoitoon Pihlajamäen terveysasemalla. Kerroitte käyneenne kahdesti lääkärin vastaanotolla 3 kk jatkuneen leuan hermokivun vuoksi.

Potilasasiakirjoista ilmenee, että ensimmäinen käyntinne oli 1.12.14, jolloin kävitte lääkärin akuuttivastaanotolla. Esiintuomienne oireitten perusteella lääkäri epäili teillä olevan sivuontelotulehduksen, joita Teillä aiemminkin oli ollut ja lääkitys suunniteltiin epäillyn tulehduksen hoitoon.

Ongelman jatkuessa olitte uudelleen yhteydessä ja saitte akuuttiajan toiselle lääkärille 15.12.14. Tällöin lääkäri epäili oireitten taustalla olevan kolmoishermosäryn ja Teille määrättiin lääkitys (Burana+Lyrica) lievittämään oireita.

Kerroitte Lyrican annoksen olleen riittämättömän; kyseistä lääkettä suositellaan sivuvaikutusten minimoimiseksi aloittamaan pienellä annoksella, jota lisätään pikkuhiljaa vasteen mukaan. Kerroitte kysyneenne lähetteestä erikoislääkärille, jota ei tuolloin oltu tehty.

Kipupoliklikan läheteohjaus on varsin tiukka liittyen rajallisiin resursseihin ja suuriin potilasmääriin. Saamamme ohjeen mukaan voimme lähettää kipupoliklinikalle potilaan, jolla on syöpään liittyviä kipuja, adekvaatista kipulääkityksestä huolimatta oireileva hermokipu tai muu krooninen kipu, joka jatkuu voimakkaana perusterveydenhuollon hoitoyrityksistä huolimatta.

Näkisin lääkäreittemme yrittäneen Teitä auttaa; ensimmäinen diagnoosi on ilmeisesti kuitenkin ollut väärä ja Lyrican käytössä Teitä olisi pitänyt ohjeistaa paremmin ts neuvoa lääkennostuksen titraus sópivalle kipuja poissapitävälle tasolle.

Kolmoishermosärky useinmiten paranee spontaanisti, oirevaiheessa lääkitys on tarpeen kipujen hillitsemiseksi. Jos oire kuitenkin jatkuu pitkään, voidaan tehdä lähete neurokirurgeille operatiivisen hoidon harkintaan.

Pahoittelen huonoa kokemustanne Pihlajamäen terveysaseman lääkäreitten toiminnassa.

***********

Kipuni ei ole neljässä kuukaudessa parantunut. Istuin eilen ilman taukoja 6 tunnin istunnon Helsingin käräjäoikeudessa lautamiehenä. Jostain syystä istuminen palautti kivun ja illalla oli pakko ottaa kaikkia mahdollisia kipulääkkeitä, eikä kipu ole vieläkään parantunut. Se jokin on siellä koko ajan muistuttaen olemassa olostaan.

Saamansa epämääräisen ohjeen mukaan terveysasemilla on siis tiukat kriteerit kipupolille lähetteen kirjoittamiseksi. Kuka ne on määrittänyt, missä ja millä asteikolla? Tämän ohjeen vaadin saada nähtäväkseni, ja edelleen eduskunnan oikeusasiamiehelle toimitettavaksi. Vai onko sitä edes olemassa missään kirjallisena?

Se on selvä että terveysaseman lääkärit on Helsingin terveyskeskus ohjeistanut säästöjen takia olemaan kirjottamatta lähetteitä erikoislääkärille. Jonot erikoislääkärille ovat jopa yli puoli vuotta, kuten Helsingin terveyskeskusta on lainvalvojan toimesta moitittu. Mutta parannusta ei ole hommaan saatu.

Missä lepää tällä hetkellä 16.12. Haartamannin sairaalan hammaslääkäristä saamani lähete kipupolille? Tämä kysymys on nyt ollut jo yli kuukauden vastausta vailla.

Muutenkin kivun hoito on Suomessa alkeellisella tasolla, kuten lukemattomia kertoja on eri asiantuntevien tahojen toimesta todettu. Edes kuolemaa tekevälle ei hevillä määrätä riittävää kipulääkitystä sillä perusteella, että tämä voi tulla siitä riippuvaiseksi, kuten erään lähisukulaisen elämän viimeiset päivät opettivat. Piti käydä haukkumassa lääkärit perin pohjin ennen kuin morfiini alkoi virtaamaan ja potilas kuoli rauhallisesti.

Yritä tässä sitten asiallisesti kommunikoida massiivisen byrokraattisen organisaation kansa, joka ei osaa edes ohjata palautelomakkeen valitusta oikealla taholle ja joka pokkana kehtaa kirjallisesti todeta:

Kipupoliklikan läheteohjaus on varsin tiukka liittyen rajallisiin resursseihin ja suuriin potilasmääriin. Saamamme ohjeen mukaan voimme lähettää kipupoliklinikalle potilaan, jolla on syöpään liittyviä kipuja, adekvaatista kipulääkityksestä huolimatta oireileva hermokipu tai muu krooninen kipu, joka jatkuu voimakkaana perusterveydenhuollon hoitoyrityksistä huolimatta.

Ei kommentteja: